Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСубота, 21.07.2018, 14:34

Голубинська загальноосвітня школа I-II ступенів

Меню сайту
Категорії розділу
Гостинна книга [49]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 46
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостів: 1
Користувачів: 0

математика

Національно-патріотичне виховання на уроках математики

У сучасних умовах національна ідея має вирішальне значення, навколо неї слід формувати цілісну систему сприйняття навколишнього світу. Використання елементів українознавства у процесі викладання математичних дисциплін руйнує стереотип про те, що народні звичаї, традиції тощо є об’єктом уваги лише предметів суспільно-гуманітарного циклу.

Практика свідчить, що дітей значно більше цікавлять задачі, засновані на цікавих фактах з історії краю, у яких трапляються знайомі топоніми, ніж ті,у яких матеріал подано за допомогою абстрактних висловів типу «із пункту А в пункт В». також неабияку зацікавленість викликають задачі, що мають народознавчу основу.

Задачі скомпоновано так, щоб учні, здобуваючи математичну компетентність, пізнавали цікаві факти про Україну і її народ.

Розв’язуючи математичні задачі прикладного змісту, учні досліджують співвідношення українських старовинних і сучасних одиниць вимірювання ваги, об’єму, довжини, мають змогу на практиці застосувати знання, здобуті у процесі вивчення географії, біології тощо. Системна, багатоаспектна робота з учнями (зокрема й на основі комплексного діяльнісного українознавчого підходу) дає змогу створити навчально-освітній мікроклімат, у якому дитина формується й розвивається як невід’ємна частина української нації, що має свої звичаї і традиції, зберігає й використовує мудрість поколінь.

Задача . У Києві 60 мостів, що на 15% менше від кількості мостів у Венеції. Скільки мостів має місто на воді Венеція?

Задача . Три доньки Ярослава Мудрого – Анна, Анастасія і Єлизавета стали королевами різних країн: Норвегії, Угорщини і Франції. Одна з них стала дружиною короля Гаральда Суворого, друга – короля Генріха І, третя – короля Андрія. Чоловіка Анни не звали Гаральд, і він не був королем Угорщини. Дружину Гаральда не звали Анастасія. Генріх не був одружений із королевою Угорщини. Віднайдіть подружжя і країни, де вони панували, якщо в скандинавських джерелах не згадані імена Анастасія й Анна.

Задача . Головний палац нашої країни, палац «Україна», у плані забудови має форму рівнобедреної трапеції, основи якої завдовжки 50 м і 90 м, а бічні сторони дорівнюють по 80 м. Знайдіть площу концертного залу «Україна».

Задача . Концертний зал палацу «Україна» має форму прямокутника з розмірами 54 м і 48 м. Знайдіть площу концертного залу «Україна».

Задача. У народі кажуть: «Без верби і калини нема України». Здавна в нашій місцевості на обійстях садили ці рослини-символи. Знайдіть:

а) висоту калини, якщо довжина тіні, яку відкидає цей кущ, дорівнює 5 м, а відстань від стовбура до кінця тіні – 3 м.

б) довжину тіні, яку відкидає верба, якщо висота дерева – 30 м, а відстань від стовбура до кінця тіні дорівнює 40 м.

  Задача . Записати в стандартному вигляді числа: на території України налічується понад 27000 видів рослин, із яких 826 видів потребують охорони.

Задача . Записати в стандартному вигляді числа: на території України налічується 15000 видів грибів, 5000 видів водоростей, 1200 видів лишайників, 800 видів мохів.

Задача . Встановлено, що 1 га лісу очищує за рік 18 млн м3 повітря. Скільки кубічних метрів повітря очистить Голосіївський ліс, що займає площу 5 тис. га? Відповідь запишіть у стандартному вигляді.

Задача . Тінь від найвищого дерева України (це модрина, що росте в місті Рахів), висота якого 54 м, становить 36 м. Виразіть у градусах висоту сонця над горизонтом.

Задача . Кажуть, що гетьман Полуботок у 1723 році поклав до англійського банку 200 000 золотих монет під 7,5%. За заповітом гетьмана, забрати вклад міг або він сам, або його спадкоємності лише тоді, коли Україна стане незалежною державою. У  скільки разів збільшився б той капітал до 1991 року?

Задача. Найбільша частина Чорного моря належить Україні. Вода Чорного моря містить 5% солі за масою. Скільки прісної води треба додати до 30 кг морської, щоб концентрація солі становила 1,5%?

Задача. Яку найменшу кількість грошових купюр і з чиїм зображенням потрібно взяти, щоб отримана сума становила 5% від номіналу купюри із зображенням Лесі Українки?

Задача. Скільки відсотків номіналу купюри із зображенням Лесі Українки становить номінал купюри з Володимиром Великим? А з Ярославом Мудрим? А з Богданом Хмельницьким? З Іваном Мазепою? З Іваном Франком? Михайлом Грушевським? Із Тарасом Шевченком

Із Григорієм Сковородою?

Задача. У світі налічується 5000 мов і діалектів. Мови,що зникли, становлять 28% від цієї кількості. Скільки мов зникло за час існування людства?

Задача . Площа Шацького національного парку (Волинь) дорівнює 325 км2, площа Карпатського парку в 1,2 раза більша, ніж площа Шацького, а площа парку «Синевир» (Закарпаття) – в 1,16 раза більша, ніж площа Карпатського парку. Знайдіть площу Карпатського парку й парку «Синевир».

Задача. Під час екологічної толоки учні посадили 1768 кленів. На першій ділянці висадили втричі більше саджанців, ніж на другій. Скільки  дерев було посаджено на кожній ділянці?

Задача. Унаслідок Чорнобильської аварії 5 млн га українських терен зазнали радіоактивного забруднення. З них 1,5 млн га – це ліси. Скільки відсотків від площі забруднених терен становить площа забруднених лісів?

Задача. Тваринний світ України налічує майже 45 тис. видів. До Червоної книги України занесено 542 види тварин. Скільки відсотків від загальної кількості українських тварин становлять тварини, занесені до Червоної книги? Відповідь округлити до десятих.

Задача. Найбільший розмах крил мають пасажирський літак «Боїнг-747» і транспортний літак «Мрія». Розмах крил американського літака – 64,92 м, а українського – на 23,48 м більший. Який розмах крил має «Мрія»?

Задача. На Великдень у родині приготували 6 крашанок, що на 4 менше, ніж писанок, а шкрябанок приготували вдвічі менше, ніж крашанок і писанок разом. Скільки всього яєць оздобили до свята?

Задача.  Пік найвищої гори світу Еверест розташований на висоті 8844 м над рівнем моря, шо на 6783 м вище, ніж пік Говерли – найвищої вершини Українських Карпат. Визначте висоту Говерли.

 

Інтерактивні методи навчання школярів на уроках математики          / Молнар М. В./

1.Загальна характеристика  інтерактивних методів навчання школярів

          Інтерактивні технології - це порівняно новий, творчий, цікавий підхід до організації навчальної діяльності учнів. Слово "інтерактив" походить від англійського слова "interact”. "Inter” - це взаємний, "act” - діяти. Інтерактивний - здатний взаємодіяти або перебувати в режимі бесіди, діалогу з будь-чим (наприклад, комп’ютером) або з будь-ким (людиною).Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученні всіх учнів до процесу пізнання. Це співнавчання, взаємонавчання, де вчитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Вчитель є рівноправними суб’єктами навчання. Вчитель виступає в ролі організатора, лідера групи. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. Високий рівень успішності учнів не завжди поєднується з високим рівнем творчої обдарованості. У зв'язку з цим потрібно намагатися створити сприятливі умови для самовираження кожної дитини в різних видах діяльності, в тому числі й навчально-творчій. Саме уроки математики дають виключні можливості прищеплювати інтерес до творчих пошуків, виховувати в дітей бажання шукати нові, кращі шляхи виконання дорученої справи.

 

         Суть інтерактивного навчання: навчальний процес організований так, що всіх учасників залучено до процесу пізнання, формування висновків, створення певного результату, де кожен робить індивідуальний внесок, обмінюється знаннями, ідеями, способами діяльності. Відбувається цей процес в атмосфері доброзичливості та взаємопідтримки. Це дозволяє не тільки отримати нові знання, а й розвиває пізнавальну діяльність, переводить її в більш високі форми кооперації та співробітництва.

  Інтерактивне навчання дозволяє розв'язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного. Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
Процес навчання на уроках математики - це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини, її власної активності участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного та інтерактивного навчання на уроках математики. Майстерність учителя допомагає дітям досягти найкращих результатів тими засобами, які найоптимальніші в кожній окремій ситуації. Учитель не має права ігнорувати колективну ігрову діяльність учнів тому, що це може призвести до недовіри як між учнями, так і між учнями та вчителем. Спільна діяльність в організації та проведенні ігор сприяє об'єднанню колективу та формуванню спільної мети. Ігрові технології інтерактивного навчання (ситуативне моделювання), які цікавістю, емоційністю позбавляють дитину почуття суспільного відчуження, сприяють соціальному розвитку дитини. Таким чином діти вчаться працювати в команді.           Для того, щоб учень добре навчався, він має бути постійно включений у процес учіння. Шляхом спілкування з учнями, учитель він має говорити на уроці не один і не два рази, а постійно спілкуватися.
Сутність інтерактивних методів полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії учнів. Це - співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. На своїх уроках намагаюся бути організатором процесу навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення, виховуються почуття толерантності. Під час інтерактивного навчання навчальний процес здійснюється за постійної активної участі всіх учнів. Інтерактивне навчання вимагає від кожного учня вміння спілкуватися один з одним, мислити, приймати рішення. Залежно від інтерактивних форм учень навчається опрацьовувати інформацію, робити опорні схеми, алгоритми та конспекти, передавати свої знання іншим, висловити власні думки, розв’язувати та складати різноманітні різнорівневі завдання, оцінювати самостійно роботу свою та інших учнів.
2.Методика інтерактивних методів навчання школярів  на уроках математи

Інтерактивна модель навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, де і учень, і учитель є рівноправними суб’єктами навчання. Інтерактивна взаємодія           виключає домінування одного учасника над іншим і однієї думки над іншимДля ефективного застосування інтерактивного навчання вчитель має старанно планувати свою роботу. Дати учням завдання для попереднього підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні завдання.Під час самих інтерактивних вправ, дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його, не механічно чи не виключно як гру, а як спосіб вирішення проблеми.На одному занятті можна використовувати одну –дві інтерактивні вправи.Дуже важливим є проведення спокійного глибокого обговорення за підсумками інтерактивної роботи;

Розминка (відкриваємо «скриньку мудрості»).
  Замінює організаційний момент. Головна функція — створення сприятливого мікроклімату для творчості. Один з підходів до організації — обговорення девізу уроку, а найчастіше — «крилатих фраз», які можуть не бути пов'язані з темою уроку. Активізує спілкування не тільки вчителя й учнів, а особистостей.
 Приклад розминки: сьогодні на уроці будемо працювати разом і я розраховую на вашу підтримку і бажаю вам, щоб ви на уроці були:
 

       «У» - усміхненими,                           

       «С» - спокійними,

  «П» - прогресивними,

          «І» - індивідуальними,
         «Х» - хоробрими.
«Робота в парах»

1) учням пропонується завдання і дається 1-2 хвилини для продумування можливих відповідей або для попередньої індивідуальної роботи;

  2) об’єдную учнів в пари, визначаю, хто з них буде висловлюватися першим;
  3) по закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюються своїми ідеями та аргументами з усім класом.
«Робота в групах»
   1) треба переконатись, що учні володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання; 2) об’єдную учнів у групи по 3-5 осіб; 3) пропоную учням пересісти по групах, усі члени групи мають добре бачити одне одного,  4) учні розподіляють ролі – спікер, секретар, посередник, доповідач;  5) кожній групі дається конкретне завдання і інструкція щодо організації групової роботи;  6) дати групам достатньо часу на виконування завдання;  7) під час обговорення звернути уваги на ті, групи, що впоралися швидше, обміркувати чи якісніше була їх робота, якщо так, то за рахунок чого вони досягли такого результату;   8) під час роботи груп учитель слідкує за процесом, обходить групи, ставить запитання щодо змісту завдань, чи зрозуміло; 9) по закінченню часу групи представляють результати роботи; 10) після відбувається загальне обговорення результатів роботи і робляться висновки щодо кориснос
Інтерактивні технології та методи навчання
«Асоціативний кущ»

Серед інтерактивних методів навчання вчителі  віддають перевагу методу побудови «асоціативного куща».

Зупинімось детальніше на методі побудови «асоціативного куща». На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою проводитиметься робота, а учні згадують, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім - другорядні. Учитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається».

Цей метод універсальний, адже може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.

«Мікрофон»

ехнологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.

Правила проведення:

Говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон;

подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.

Робота в парах

Роботу в парах можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.

Під час роботи в парах можна швидковиконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу. Серед них можна назвати такі:

обговорити текст, завдання;узяти інтерв'ю і визначити ставлення партнера до будь-якої навчальної діяльності; зробити аналіз чи редагування письмової роботи одне в одного; проаналізувати разом проблему, вправу;

протестувати її оцінити одне одного; дати відповіді на запитання вчителя;  порівняти записи, що зроблені в класі.

 Робота в групах

Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.

Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.

Методична література містить сформульовані на основі досвіду інтерактивного навчання загальні правила роботи в групах:

кожний учасник за бажанням має можливість висловитися;

усі учасники групи поважають цінності та погляди кожного, навіть якщо не згодні з ними;

обговорюються ідеї, а нелюди, що їх висловили;

усі учасники роблять зауваження стисло й по суті;

усі конфлікти, що виникають, розв'язуються мирним шляхом із урахуванням інтересів учасників і правил роботи;

усі учасники прагнуть створити відкриту, ділову, дружню атмосферу;

після завершення групової роботи її результати повинні бути презентовані іншим групам.

                                                    Групування учнів класу.

 Групування - це метод створення пар або підгруп для дискусій, «мозкового штурму», рольових ігор, розв'язання проблем або іншої подібної діяльності

під керівництвом учителя. Групування може мати сенс у будь-який момент під час уроку. До того ж, ця діяльність допоможе отримати задоволення від роботи, створити дружні стосунки та додати учням енергії.

Привітання: запропонуйте кожному з учнів пригадати цифру - один, два, три, - яка кому подобається. Нехай не називають її решті.

Тепер нехай знайдуть своїх «нумерологічних «духовних» братів і сестер»: нічого не кажучи, нехай потиснуть одне одному руки. («Якщо моє число один, я тисну вашу руку один раз» тощо.) Ті, у кого однакове число, об'єднуються і продовжують шукати інших людей із таким самим числом.

 Нумерація: запропонуйте дітям перерахуватися, використовуючи стільки номерів, скільки груп ви хочете утворити. Це найшвидший спосіб об'єднання в групи.

 Групування за ярликами: учитель роздає дітям заздалегідь підготовлені номери (набори двійок, трійок, четвірок та ін.). Учням пропонують знайти товариша або підгрупу з такими самими, як у нього (у неї) ярликами.

 Відомі персонажі: перед заняттям учитель обирає відомі всім групи персонажів і записує імена відповідних героїв на картках, які навмання роздаються дітям. Тоді кожен учень шукає інших персонажів зі своєї групи.

Правила групової роботи:

Кожен учасник має можливість висловитися, якщо в нього є бажання.

Усі учасники групи поважають цінності та погляди кожного, навіть якщо не згодні з ними.

Обговорюються ідеї, пропозиції, а не люди, які їх висловили.

Усі учасники роблять суттєві зауваження коротко.

Кожен учасник, навіть, захищаючи свою точку зору, відкритий для сприйняття чужих ідей, думок та інтересів інших учасників.

Усі розбіжності, конфлікти, що виникають під час роботи, розв'язуються мирним шляхом, з урахуванням інтересів учасників і правил роботи.

Усі учасники намагаються створити відкриту, ділову, дружню атмосферу.

Під час роботи в малій групі з п'яти осіб учасники можуть виконувати такі ролі:

ведучий (посередник-організатор роботи групи);

секретар (записує результати роботи);

доповідач (представляє результати роботи групи решті груп);

спостерігач (аналізує індивідуальну поведінку членів групи, визначає, як члени групи можуть упоратися з проблемами, що виникають під час роботи);

хронометрист (стежить за часом, призначеним для групової роботи).

Правила роботи в групах:

Перед початком роботи розподілити ролі.

Уважно читати завдання-інструкцію(слухати).

Говорити по черзі, не перебивати одне одного.

Дотримуватися відведеного часу.

Презентувати роботу може командир групи.

Давати можливість презентувати дослідження всім членам групи.

Дотримуватися правила піднятої руки.

Працювати так, щоб не заважати іншим.

«Мозковий штурм»

«Мозковий штурм» є відмінним методом для використання досвіду учнів із метою розв'язання проблем та розробки ідей. Є, однак, дуже специфічні правила й основні принципи для «мозкового штурму», яких потрібно дотримуватись.

 «Мозковий штурм» найкраще спрацьовує в групах у кількості 5-7 осіб.

Основні ознаки

 

Чітко визначте проблему або тему для «мозкового штурму». Працюйте в колі.

Оберіть лідера, який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Він повинен заохочувати кількість, а не якість ідей.

 Щоб збільшити появу нових ідей, ви можете надати учням певний час на роздуми і після декількох хвилин розпочинати знову.

 

Правила «мозкового штурму»

Жодної критики!

Запозичення інших ідей є нормальним явищем.

Бажаною є велика кількість ідей.

Оцінювання відбувається згодом.

Щоб удосконалити якість ідей, надайте дітям час для того, щоб вони написали свої ідеї спочатку індивідуально.

Діліться ідеями циклічно, коли окремі учасники або групи розповідають про одну ідею по черзі та ідеї не повторюються.

«Мозковий штурм» може бути проведений у двох групах - тоді кожна група поширює список, який складається зважаючи на списки інших.

 

 
 
 
 
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів
Друзі сайту
Гаряча лінія
Національна гаряча лінія
Гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія
Педагогічна преса
освітній портал Педагогічна преса

Copyright MyCorp © 2018